Wednesday 16 April 2014

The Awesome Trip

Assalamualaikum yuolls. So hi ! Told cha it took ages for me to get to another post. Last post was the Penang's crew which is in February and now my another post is on April. Doing great haa pzah. lol. okay. Actually, kalau bukan sebab my freakin amazing 2 days trip dengan family iols kat Penang, maybe lagi lama aku tak log in blog ni. Aku busy tambah malas tambah malas lagi. Now, back to the topic. The Awesome pohsem 2 days trip. 2 days which is 9th & 10th of April 2014 is a date to be remembered forever. 2 days with my Friends that seems more like a Family. It's easier to say that they're now my family, they're part of me. Lemme start the story from planning the day out.
Bermulanya kisah dari sebelum final.... me, and some of the dudes (i can't remember who) memang dah plan nak hangout lepas habis final and before everyone balik utk cuti sem. This plan kitorang memang dah "it's A MUST" since kitorang tahu that some of our future engineer friends akan pindah Pasir Gudang next semester. So, main reason trip ni sebab nak hangout for the last time dengan diorang yg akan pindah nii. *last but not least, I hope we still can meet again no matter when...
Mula-mula plan nak gi Langkawi sebab it seems like a great place to go but then tak jadi sebab kitorang boleh pegi 2 hari je and Azim said that kalau 2 hari je tak puas kalau pegi Langkawi. So, i'm like okay.. it's a bit dissapointing tapi takpe, aku just tak kisah la pegi mana pun asalkan boleh have fun. Then, they decided to pegi Lost World of Tambun on the first day, then second day pegi ronda Pulau Pinang. **mcm bosan kan? nasib baik tak jadi. hahaha* Aku rasa this plan dpt banyak bantahan kot sebab mcm hambar, memang nampak hambar pun. hiks. Then, the third plan was.. pergi Escape.. then ronda Penang, or pergi Tambun then esoknya pegi Escape. something like that lah.. plan pun mcm keling kan sampai dah kali ke tiga pun still tak jadi. muehehe. Tetibe boleh terdecide nak pergi Escape ni sebab Syaf. Dia dah pergi situ dulu sebelum kitorang... and she said "best gila". Kau tahu kalau org Malaysia cakap "best gila" ni maknanya tempat tu best. So, kau kena pegi jugak... hahaha. Lastly, the forth plan and yang ni betul-betul jadi bukan yg keling kelang kelong kepale hotak kau. The forth plan ni idea Irma, nasib baik Irma, kalau Azim aku tktau plan dia mcm mana. hahahaha **jim kalau lu baca jgn marah mat, gua gurau. peace yo. So, plan ke 4 ni, plan dia pegi air terjun Bukit Air, Perlis and the next day pegi Escape. Fyi, Escape tu kat Teluk Bahang, Penang and Escape tu outdoor adventure theme park.. bukan water park yew yuollss.. takut ada yg tergedik confident bawak pelampung pi Escape kang malu kau bangla kat situ gelak kan. Adek maniss nak mandi kat mana. hahahaha.. So, this plan are confirmed!
  • Day 1 : dari UitmPP - Bukit Air, Perlis - Padang Besar - then bermalam kat Alor Setar
  • Day 2 : dari Alor Setar - Penang - Escape - then back to UitmPP dihatiku

Day 1 (9th April 2014)

Semangat membara nak pegi Perlis ni semua bangun awal sebab janji semua berkumpul pukul 7:30 pagi and nak gerak about 8-8:30 am. *ini semua propa sebab gua bangun 7:15*. Kitorang gerak lambat dari U around 9-10 kot aku tak sure sebab abg kereta sewa tak menepati masa. melayu sungguh abe nii. So, semua yg join trip ni about 15 org and kitorang naik 3 kereta. First car driver dia Azim dgn co-pilot Lotfi, second car, driver Iqmal, dengan co-pilot Biela and the third car, driver Chad dengan co-pilot Anuar. *bajet je co-pilot mcm naek flight... ahahaha* Sebelum sampai Perlis, weolls stop by Alor Setar kejap sbb nak amek Irma kat sana. Dari Alor Setar baru gerak pi Perlis. So, dlm kereta makan, tidur, tengok view kat luar, goyang-goyang ngan Akid.. akhirnya sampai jugak Bukit Air around tengahari. Sampai je air terjun tu mula lah kitorang nak berjimba.. hew hew hew *style gelak baru*. Masa sampai air terjun tu aku perati je dorang main air sbb aku cuak. Actually aku fobia air terjun (ade la sebab masa lalu gua) and the day aku bgtau ayah aku yg aku pegi air terjun pun he warned me that kalau boleh takyah mandi, kalau nak mandi sangat tu make sure selamat and pandai jaga diri. Mula-mula aku taknak mandi, yes sebab cuak and teringat pesan ayah but then aku rasa cam rugi pulak sebab bukan selalu aku boleh have fun mandi air terjun ngan member. So, i just decided to "hmm mandi je lah, pandai-pandai jaga diri, in shaa Allah aku selamat" and with help of my awesome friends aku pun okay je kat situ even I look so cool but pretty dumbass scared.. aww malu. Seriously best kot sebab kawasan air terjun tu macam so calm, tak panas *jgn risau kau takkan sunburn* and tak ramai orang.. kau boleh buat aksi ikut suke kau je tapi aku tak buat ah. 2 3 jam jugak kat situ, mandi sampai penat and shooting banyak-banyak sbb kawasan tu cantik. So far, puas hati lah jugak. Balik dari Bkt Air, actually nak pergi Gua Kelam.. tapi sebab hari hujan, kitorang pun tak jadi nak kelam kabut pegi Gua Kelam and then end up pergi Padang Besar. Mission utama sampai P.B is makan sebab dah lapau gile. Kitorang makan kat kedai apa aku xtau tapi tbh makanan die tak sedap. ish.  Anyway, kalau dah pergi padang besar memang tak mungkin kau balik without shopping. Borong baju 2 3 pasang perghh cerita dia seratus jugak la aku habiskan duit kat situ. Kat padang besar half of us beli jersey Spain so that boleh pakai sama-sama time kat escape esoknya. *mcm rombongan sekolah semua nak pakai sama.. hewhew* Setelah penat ronda Pdg Besar weolls pun balik Alor Setar and bermalam kat hotel nama dia aku tak ingat. Sampai hotel semua dah penat and terus terbongkang.. tapi kejap je la then kene bersiap sebab dah janji nak keluar dinner. Time kat hotel tu kitorang semua ada perangai jakun masing-masing aku xboleh nak cerita tapi hanya mampu tergelak kalau nak ingat balik.. hahahaha. Malam tu kitorang dinner kat kedai nama apa aku lupa dah (aku mmg masalah sikit nak ingat nama tempat) then malam tu semua pakat makan chicken chop. Xdela sedap sangat pon, ayam dia kecik, tak kenyang aku sampai pagi.. pastu mahaii gila sepinggan 10 hengget. Cekik darah punye kedai. Balik makan, jalan-jalan kejap then balik hotel and tidur! What a tiring and productive day. :)

selfie kat carpark sementara tunggu abg kereta sewa
another selfie
and again
kat Alor Setar lepak kejap
Alor Setar again
dinner kat kedai chicken chop mahal
p/s: maaf. gambar kat Bukit Air & Padang Besar takde sebb mostly dalam camera azim. aku tak sempat ambik gambar dari si lalang. hahahaha *peace no war jim*

Day 2 (10th April 2014)

Penat day 1 tak habis lagi dah nak masuk adventure day 2. Hari kedua semua sembang nak bangun awal but then lambat jugak. Bilik hotel tu comfortable sangat kau takde feel nak bangun dari katil tu. hahaha. So, lepas siap semua, check-out hotel then kitorang pegi cari kedai makan terdekat utk breakfast. Plan day 2, pergi Escape tapi before tu diorang pegi uitm jap hantar Syaf balik dulu sebab flight Syaf balik sarawak petang tu. Kalau tak mesti lagi best kalau syaf join kitorang gi escape tapi takleh buat pape sebab flight. **ya know this is why sometimes I hate about being getting on flight. So, kitorang pun breakfast kat kedai mamak yang pepagi dah buat aku menyirap. Makcik yg amek order kat kedai tu dah la muka ketat mcm nak mintak penampar, dia yg tak sabar nak order cepat-cepat then dia yg silap order. Mula-mula silap air, dia kata "minum je, nanti diorang rugi." ni aku terima lagi. Pastu, dah la hntau makanan lambat, silap pulak tu. Takkan nak makan je makanan yg kau tak order. (some people maybe boleh je terima, aku tak. Aku boleh gaduh sebab ni. Pantang okay!) Paling harem, dia boleh buat muka jalan tar kat kitorang padahal memang sah-sah silap dia. Dia taktau ke aku ni ada hak sebagai customer nak complain pasal service mcm tu, silap haribulan dia boleh kena pecat depan mata aku. Haih menyirap aku makan kat situ, naseb baik aku ni ade lagi rasa hormat kat org tua even dia mcm tu. Note that, kalau gi alor setar lagi aku taknak makan kat situ kecuali makcik tu dah brhenti kerja..hahahaha. Lepas breakfast, kitorang pun farewell kejap ngan Syaf, sebab dia yg paling awal balik antara kitorang. *aku paling bajet nak farewell ngan syaf jugak padahal boleh je jumpa dia kat sarawak.. hahahaha* Settle. 3 kereta split kejap.. chad pegi hantar syaf balik uitm, azim balik rumah kejap hantar camera dia yg berat nak mampos, and kitorang terus gerak g Escape. yeah.
So, sampai Escape around 11:30 am I think. Masuk Escape kene bayar RM60-seorang. Kalau nak discount minimum 20 orang. Masuk je escape tu I was like..."Am I seriously going to play all this thing? It looks scaring". Balqis pun cakap kat aku "pzah, aku takut lah nak main." Balqis ni dah la gayat, aku yg tak gayat ni pun cuak gak tengok benda alah tu tinggi nau. Tapi, gua dah bayar 60 hengget takkan nak tengok and main buaian je kot. Takut tak takut aku pun main je la. Actually, game kat situ boleh buang sikit rasa takut tu. First adventure tu ada 3 stage: easy, medium, hard. First stage tu takde la "easy" sangat, mencabar la jugak. Habis first stage aku dah penat gila and nak give up dah. Tapi still aku sambung stage 2. Stage 2 mencabar gila aku hampir jatuh kot. *naseb baik tak jatuh kalau tak malu iols. Separuh nyawa gak aku nak habiskan stage ni and bila dah habis stage ni aku terus stop. Ni aku betul-betul dah give up. Turun je dari situ benda first aku nak is AIR. hahahaha. Aku salute lah kat korang yg boleh habis sampai stage 3. korang HEBAT. thumbs up sket. Dah habis game tu, ada banyak lagi game such as; wall climbing, bungee jump, flying fox, tarzan rope, tubby racer and so on. Aku tak try semua sebab kalau nak try benda mcm flying fox, tarzan rope and so on tu kena naik atas lagi and nak naik tu penat gila baqhang. Aku memang dah tak larat sangat time tu so aku tak naik and tak try benda lain yg kt atas. (perks as orang yg ada asthma, aku cepat penat.) Tapi aku try bungee jump and masuk gua. Bungee jump tu kau kena jump dari tower yg 20m height. Yg bungee jump kat escape ni dia tak ikat kaki and kita tak jump upside down mcm yg kat Sunway Lagoon. Time nak lompat dari atas tu sumpah menakutkan gila, rasa mcm kau nak mati bunuh diri.. tapi seriously benda ni best. *aku taktahu mcm mana org boleh confident nak bunuh diri. Lepas try bungee jump ni aku try masuk gua (human made). Gua ni sekali masuk boleh 3 org je. Aku masuk ngan balqis and anuar. Anuar lead sbb dia laki. hewhew. Alaler gua ni tak mencabar pun.. penat je lebih, dah le panas.. hahaha. Tapi kisah kat gua ni kelakar gila. Kisah aku tak kelakar sebab kitorang masuk dan keluar dengan bangga. ceh berlagak. Kisah group biela and group lotfi yang kelakar. Group biela, akid & iqmal masuk tak sampai separuh then keluar balik sebab takut. Group lotfi, azim & chad pulak masuk tak keluar-keluar, ni aku taktau apa masalah diorang ..hahahaha. Eventhough aku tak try semua game but still it was so much fun. Lepas diorang habis main semua game, kitorang pun join org chicken dance kat kawasan lapang kat situ. Lepas habis chicken dance boleh pulak kitorang request crew tu bukak lagu poco-poco and apa lagi semua sporting je join poco-poco. Crew kat situ sporting gile. Awesome sangatt!! Done with that kitorang pun photoshoot mcm biasa lah benda ni mana boleh tertinggal. Kalau boleh setiap moment nak snap. I am so proud to say that kitorang merupakan customer terakhir yg keluar dari escape tu. Aku harap crew kat situ boleh ingat muka kitorang. hahaha

but first, let us selfie
baju baru iolss
and the selfie
farewell syaf
*lokasi gambar kat kedai makcik muka ketat*
farewell - lotfi & syaf
farewell - anuar & syaf

ESCAPE Park Adventure Map

you'll get this thing before entering ESCAPE
THIS IS US !
from top left : balqis, khal, qie, nawal, deyra, me, biela, fit, irma
below left : chad, azim, anuar, lotfi, iqmal and akid
Espanol ~
SPAIN !
the awesome US !
posing gedik ikut cara Nawal
selfie
and selfie
and again selfie
It was the best trip ever. 2 days trip: I learnt few things, I create good memories that will remembered, and I got a new family! So, 2 days were well spent being crazy with my friends that already seems like a family to me. Being crazy around them is normal! Within these 2 days, weolls jadi rapat like a family even some of them aku baru kenal (not so some la, yg aku baru kenal Anuar ngan Fit je).  Balik je dari 2 days trip tu.. then it's time for us to say goodbye to each other. I freakin hate goodbye's when nobodys sure that I can or I will meet them again. I still... it's just so hard for me to accept the fact that balqis, lotfi and anuar are leaving us. I wish I have the power to stop them but it's fate.. I really can't do anything. Being with them for 2 semester buat aku rasa susah nak terima perpisahan ni. I've knw them well and yes it's really sad when your good friends going to leave you. But now, I'm getting used with this, even if they're not leaving now.. one day they'll leave too. Kalau tak berpisah., xdela kenangan kan? Xde la memories. Then, xde la sesape yang nak kata "hey i miss you!" "hey. this thing reminds me of you!" and so on. I'll remember all the memories that we've been go through together within this 2 semester. Forgive me and remind me if I forget. *how can i forget this crazy people unless I'd lost my mind* You know that I hate to admit that I'm going to miss you guys so much!

p/s : I really do love these crazy people! They're friends but they're more like a family. May our friendship will last forever and ever. Ameen :)